Czarny jak smoła


Powiadają legendy, że najpotężniejszy wojownik ery gwiezdnej, człek – jak pisał helioński kronikarz – który swemi obutymi w buciory stopy podeptał zdobne w klejnoty trony Kosmosu, urodził się na polu bitwy, w czym miała być wieszczba jego przyszłych losów. Jest to możliwe, albowiem niewiasty furiańskie równie sprawnie jak ich mężowie władały orężem, nie można tedy wykluczyć, iż matka Riddicka, nie bacząc na poważny swój stan, pospieszyła, by odpierać atak wrażych Nekromongerów”.



Ta parafrazy słynnych słów powieści Howarda o Conanie Barbarzyńcy, równie trafnie pasuje do antybohatera serii filmów Davida Twohy’ego Kroniki Riddicka. Zanim jednak powstały kroniki, a filmy stały się serią, był tylko jeden film, a z nim walka o przetrwanie. „Pitch Black” directors cut.


W odległej przyszłości statek kosmiczny brnący przez mrok otchłani międzygwiezdnej mieści w sobie uśpionych kriogenicznie podróżników, których wytartym z emocji głosem opisuje zakuty w kajdany przestępca Riddick. Statek wpada w deszcz meteorów, które szatkują kadłub, przez co okręt awaryjnie ląduje na pustynnej planecie. Rozbitkowie muszą poradzić sobie tak klimatem, oraz tajemnicą planety, jak z sobą nawzajem.

W roli skazańca którego głos tak dobitnie opisuje pasażerów występuje Vin Diesel. Riddick jest egocentrycznym, umięśnionym, zbirem o pewnym osobistym poczuciu czegoś co nazwalibyśmy „honorem”, którego dzika natura przyprawia o ciarki „cywilizowanych” pasażerów. Dlatego też porównałem tę postać do Conana, Vin Diesel jest kosmicznym barbarzyńcą i tak jego aparycja, budowa ciała jak też gra aktorska wpisują się w kanon roli przedstawianej.

Dostajemy też dość typową ale przyjemną dla oka i ucha mieszankę postaci drugoplanowych. Radha Mitchell w roli Carolyn Fry pragmatycznej pilotki której przemianę jako postaci obserwujemy przez czas filmu, policjant William J. Johns (Cole Hauser) którego zachowanie choć przewidywalne dostarcza emocji, oraz Muslim Imam (Keith David) na pielgrzymce ku Nowej Mecce. Trzeba tu zaznaczyć że tak głosem (głębokim i pozostającym w pamięci niczym koncert The Rolling Stones), jak i mimiką oraz aktorskim całokształtem pan Keith David wyprzedza swych kolegów i koleżanki na planie, przyćmiewając wręcz samego Riddicka. Wszystkie postaci otrzymują ilość czasu ekranowego proporcjonalną do ich istotności, zaś widz jest karmiony wystarczającą ilością wiedzy w odpowiednich momentach by nie zadawać w czasie projekcji pytań „dlaczego?”.

Scenariusz, choć pisały go trzy osoby, w ostatecznym rozrachunku sprawdził się. Fabuła jest poprowadzona ciekawie, punkty kulminacyjne są w odpowiednich, choć jak już wspomniałem spodziewanych miejscach, zaś historia będąca typowym przedstawieniem rozbitków trzyma w napięciu aż po ostatnią scenę czasem wręcz zaskakując.

Ostatnim elementem do opisania pozostały efekty specjalne. Nie ma ich dużo jak na film fantastyczo-naukowy, te które się pojawiają są czasem w dobrym smaku i ukazują upodobanie twórców do serii Obcy, czasem przesadzone i trzeba wyłączyć logikę by je zaakceptować, a ostatecznie w odpowiedniej ilości i nie dominujące filmu. Muzyka zaś jest rzadka i w większości wypadku sącząca się w ucho, choć są momenty jej inwazyjności.

Tematyka filmu wydaje się typowym dziełem o ocalałych z katastrofy, którzy muszą zetrzeć się z problemami tak przyrodniczymi jak społecznymi by opuścić niegościnny teren. Tak też jest, jednakże otoczka kina popularno naukowego oraz doza niemożliwości doprawiają te dzieło tworząc z niego smakowity kawałek kina, dla każdego fana gatunku, osoby nie przepadające za tego rodzajem kina ale lubiące filmy akcji mogą także znaleźć coś dla siebie. Ja? Ja jestem straconym fanem przygód Conana Gwiezdnego Barbarzyńcy zwanego Riddick i z przyjemnością oglądam każdą jego przygodę.


Tytuł                   Pitch Black
Tytuł oryginalny   Pitch Black
Reżyseria           David Twohy
Zdjęcia               David Eggby
Scenariusz (film):
                         David Twohy,
                         Jim Wheat,
                         Ken Wheat
Obsada
                         Vin Diesel,
                         Radha Mitchell,
                         Cole Hauser,
                         Keith David
Muzyka             Graeme Revell
Kraj produkcji     Australia, USA
Dystrybutor        United International Pictures
Data premiery    18 lutego 2000 (świat); 2 czerwca 2000 (Polska)
Gatunek            akcja, fantastyka naukowa


Autor: Bartłomiej Żbikowski

 

.

Pod Paski

Littera nocet

Zobacz nasze autorskie cykle

Młode Sztuki

Jeden i Pół

Park Sztywnych

Park Sztywnych

.

Na Żywca

loża konesera